Ambities
5.1 Inwoners zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en kunnen deelnemen aan de samenleving
5.1 Inwoners zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en kunnen deelnemen aan de samenleving |
|---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.1.1 | 5.1.1.1 | continu |
5.1.1.2 | continu | |
5.1.1.3 | continu | |
5.1.1.4 | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | 5.1.1.2 Bij huishoudelijke hulp zijn er wachtlijsten waardoor inwoners langer moeten wachten op hulp. Aanvragers worden hier door de gemeente over geïnformeerd. | |
Tijd | ||
Middelen | 5.1.1.2 De wachtlijsten bij huishoudelijke hulp leiden tot een lagere realisatie en daarmee tot een incidenteel overschot. Dit wordt toegelicht in de 3e W-vraag. |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.1.2 | 5.1.2.1 | continu |
5.1.2.2 | 2025 e.v. | |
5.1.2.3 | continu | |
5.1.2.4 | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | 5.1.2.1. Beleidsdoelstelling is dat er meer garantiebanen komen. Aan de (lagere) uitgaven voor loonkostensubsidie in de eerste helft van het jaar is te zien dat dit niet het geval is. Ook zijn er minder werkplekken gerealiseerd voor inwoners met een indicatie Beschut werk. 5.1.2.3. Op basis van beleidswijziging is het budget Bijzondere Bijstand verhoogd, in de verwachting dat het aantal aanvragen zou stijgen. In de praktijk blijkt dat deze stijging nog niet is opgetreden. Een wetswijziging die het mogelijk maakt het doelbereik voor de Individuele Inkomenstoeslag te verbeteren, treedt op 1 januari 2027 in werking. | |
Tijd | ||
Middelen | 5.1.2.2. In de eerste helft van 2025 bleef het aantal bijstandsuitkeringen stabiel. Wel stijgt de uitkeringslast fors, doordat de prijs voor de gemiddelde uitkering is gestegen. Gemeenten worden hiervoor gedeeltelijk gecompenseerd via de rijksbijdrage (BUIG), maar het overschot is lager dan waar in de ramingen rekening mee is gehouden. Omdat er geen kosten zijn gemaakt voor begeleiding van mensen met een indicatie Beschut werk, vallen de rijksmiddelen die met dit doel zijn verstrekt vrij. Zie voor verdere toelichting de 3e W-vraag. |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.1.3 | 5.1.3.1 | continu |
5.1.3.2 | continu | |
5.1.3.3 | continu | |
5.1.3.4 | continu | |
5.1.3.5 | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | 5.1.3.5 Het aanbod voor de bredere doelgroep Beschermd Wonen is nog in ontwikkeling. is witte tekst om de uitlijning van het document goed te krijgen | |
Tijd | ||
Middelen | 5.1.3.5 Een deel van de middelen wordt bestemd naar 2026. Dit wordt verder toegelicht bij de 3e W-vraag. |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.1.4 | 5.1.4.1 | 2025 e.v. |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | We zijn dit jaar gestart met een haalbaarheidsonderzoek naar een perceel in Medel-Noord voor de huisvesting van asielzoekers en arbeidsmigranten. Enerzijds zijn er vanuit Ruimtelijke Kwaliteit geen onoverkomelijke belemmeringen voor verdere planvorming uit het onderzoek naar voren gekomen. Anderzijds is uit het onderzoek ook gebleken dat het op dit moment niet lukt om tot een regionale samenwerking te komen. Dit terwijl wij de asielopgave beschouwen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid die we in nauwe samenwerking met andere gemeenten in de regio moeten oppakken. Wij blijven ons inzetten op het ontwikkelen van een breed gedragen regionaal plan. | |
Tijd | Het vergt tijd om met buurgemeenten te bespreken op welke wijze we kunnen samenwerken en welke locaties daarbij in beeld komen. Wij vinden politiek-bestuurlijk draagvlak bij onze buurgemeenten een belangrijk aandachtspunt voordat we vervolgstappen in ons haalbaarheidsonderzoek gaan zetten. | |
Middelen |
5.2 Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal
5.2 Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal |
|---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.2.1 | 5.2.1.1 | continu |
5.2.1.2 | continu | |
5.2.1.3 | 2024 e.v. |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | Dit is witte tekst om de uitlijning van het document goed te krijgen | |
Tijd | ||
Middelen |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.2.2 | 5.2.2.1 | 2024-2027 |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | Dit is witte tekst om de uitlijning van het document goed te krijgen | |
Tijd | ||
Middelen |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.2.3 | 5.2.3.1 | continu |
5.2.3.2 | continu | |
5.2.3.3 | continu | |
5.2.3.4 | 2024-2026 | |
5.2.3.5 | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | Dit is witte tekst om de uitlijning van het document goed te krijgen | |
Tijd | 5.2.3.4. Het streven om vanaf 2025 in te zetten op de jonge jeugd (10 jaar en ouder) ter voorkoming van jeugdoverlast is nog niet volledig gerealiseerd. Dit komt met name door personele wisselingen bij de betrokken uitvoerende partijen. De verdere uitvoering van deze doelstelling wordt daarom doorgeschoven naar 2026. | |
Middelen | 5.2.3.3. In 2025 zien we, net als in voorgaande jaren, een aanzienlijke stijging van de jeugdhulpkosten. Deze toename wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere kosten per jeugdige. Dit leidt tot diverse budgetafwijkingen binnen de taakvelden jeugdzorg, die verder worden toegelicht bij de beantwoording van de 3e W-vraag. |
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
|---|---|---|
5.2.4 | 5.2.4.1 | 2024-2026 |
5.2.4.2 | continu |
Voortgang ambitie | Kleur | Toelichting voortgang |
|---|---|---|
Resultaat | Dit is witte tekst om de uitlijning van het document goed te krijgen | |
Tijd | ||
Middelen |
|
